13. Budapesti Építészeti Filmnapok – Melyik az igazi? Másolt városok valódi élete

1 550 Ft

2021. március 13. 19.00 Toldi Távmozi

Cikkszám: 202103131900TD

Leírás

The Real Thing – Real Life in Fake Cities | FR, 2019, 67’ | Több nyelven, angol felirattal | Language: Various with English subtitles

R | D: Benoit Felici

Vetítés és beszélgetés Benoit Felici rendezővel a budapesti Francia Intézet támogatásában. | Screening and discussion with director Benoit Felici, supported by the Institut Français of Budapest.

Manapság az emberek a velencei Dózse-palotát akár Kínában is otthonuknak mondhatják. Imádkozhatnak a Szent Péter-bazilika nyugat-afrikai nagyobb méretű másában, esküvőt tervezhetnek egy gigantikus Taj Mahalban, vagy sírhelyüknek választhatnak egy sokkal kisebb, dubaji Taj Mahalt. Ikonikus helyszínek, látványosságok és emlékművek másolataival van teleszórva a világ. Nem csak egyszerű épület-klónok ezek, hiszen egy, a világról alkotott képet tükröznek vissza. A dokumentumfilm a világ leghíresebb nevezetességeinek ezen másolatait vizsgálja, hogy megértse, miért épültek meg és hogyan használják őket. Jövedelmező beruházás, építészeti kalózkodás és modern turizmus között lavírozva léteznek azok a helyszínek, amik a városokat formáló globalizáció egy-egy aspektusát mutatják be. Tanúbizonyságot tesznek a kulturális határok elmozdulásáról: „délibábként” a fikció és a valóság határán egyensúlyoznak. De végső soron mik ezek a másolatok? Talán egy olyan világ hírnökei, ahol a turisták a lezárt határok ellenére is biztonságosan utazhatnak – mozgás nélkül? Vagy tényleg egyfajta kulturális cseréről lenne szó, ahogy az ingatlanügynökök és marketingvezetők állítják? És mit mondanak nekünk a tömegturizmus által is átalakított európai modellekről? Öveket becsatolni, indul a filmes utazás világunk másolatába.

Nowadays, people can live in the Doge’s Palace of Venice in China, pray in a larger copy of St. Peter’s basilica in West Africa, plan a wedding in an XXL Taj Mahal or be buried in another, much smaller Taj Mahal in Dubai, India. Iconic places and monuments have replicas scattered around the globe. Not just simple copies, these constructions are “mirrors” in which a certain image of the world is reflected. The documentary investigates these replicas of the world’s most famous landmarks in order to understand why they were built and how they are inhabited. Between lucrative investments, architectural piracy, and modern tourism, each of these places expresses an aspect of how cities are shaped by globalization. They bear witness to shifting cultural frontiers. They appear as “mirages” in which fiction and reality contaminate each other. Are these replicas heralds of a world of closed borders, where tourists will safely travel without moving? Are they really about cultural exchange, as the real estate and marketing executives say? And what do they tell us on their European models, which are also transformed by mass tourism? A cinematic journey into a copy of our world.