13. Budapesti Építészeti Filmnapok – Az utca

1 550 Ft

2021. március 9. 20.30 Toldi Távmozi

Cikkszám: 202103092030TD

The Street | UK, 2019, 94’ | Angol nyelven, magyar felirattal | Language: English with Hungarian subtitles

R | D: Zed Nelson

A brexit rámutatott polarizálódó világunk egy fontos problémájára: a jövedelmek mentén kettészakadt társadalom mintha két párhuzamos valóságban élne. Ez a kortünet egy dzsentrifikálódó londoni utcán, a Hoxton Street-en belül is tetten érhető. A munkásosztály által lakott terület korábban kvázi önálló kisvárosként működött: az emberek ismerték egymást, az utcán belül pedig a mindennapi élethez szükséges összes szolgáltatás megtalálható volt. A kigyűrűződő londoni dzsentrifikációval azonban szigetszerűen megjelentek a belvárosi középosztálybeli fiataloknak szóló kávézók, galériák és új ingatlanfejlesztések, melyek pár év alatt teljesen átformálták az utca arculatát és társadalmát. Ennek a folyamatnak lehetünk szemtanúi a több év alatt forgatott dokumentumfilmben, mely az “őslakosok” személyes sorsain keresztül érzékelteti a változások léptékét és lekövethetetlenségét.

As the glinting steel and mirror-glass skyscrapers of London’s financial hub edge ever closer, the area surrounding Hoxton Street has been transformed by ‘luxury’ redevelopments and sky-high property prices. This traditional East London street, less than a mile from the City of London, has become the last bastion of the areas disadvantaged – a concentration of the aged, poor and dispossessed. Hoxton Street’s close-knit working-class community has absorbed waves of immigrants since the 1950s. But as the traditional industry has declined, the latest influx of young urban hipsters followed closely by expensive restaurants, digital media start-ups, and corporate property developers hav brought with it a deepening social and financial divide. Sensing they have been left behind, the street’s aging white residents lament the loss of their jobs and former ways of life, echoing the 52% who voted to leave the EU. Set against rapid gentrification, unregulated capitalism, years of austerity, the fallout from Grenfell, and the eruption of Brexit, the director’s feature-length debut is a tragicomic portrait of a street but a nation, waiting on the cusp of change.